Samen optrekken tegen het corona-virus

Wat was ik vorige week trots op mijn fractie: direct na de noodkreet van de Barnevelde Krant over de financiële nood van dit democratisch bolwerk een volle achterpagina kopen om hen én de Barneveldse ondernemes een hart onder de riem te steken. Ik ben ook trots op iedereen in Nederland: lekker eigenwijs een andere oplossing kiezen dan de rest van de wereld (en reken maar dat onze Mark en zijn team onder enorme internationale druk staan om strengere maatregelen te nemen!), maar wel controle houden over het resultaat.

Wat doet de VVD-fractie in Barneveld?

Fractievoorzitter Theo Bos zit in de MKB-app van de landelijke VVD en krijgt vers van de pers de ontwikkelingen mee. Hij geeft me aan dat hij ook veel mails en berichten krijgt van ondernemers  in en rond Barneveld. Theo’s heeft bij me aangegeven dat hij druk bezig is om ze allemaal te beantwoorden, maar dat lukt niet in één, twee dagen.

Hij wijst me ook op de laatste ontwikkeling waarbij ondernemers in o.a. de non-food ook recht hebben op de tegemoetkoming van € 4.000,-. Ook zal er ruimte komen voor maatwerk rondom de zgn. SBI-codes. Zij kunnen zich melden bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Meer hierover is te vinden op de site van de RVO. De site is zwaar belast op dit moment, maar dat wordt zo snel mogelijk opgelost. Landelijk contactpersoon voor de VVD op dit onderwerp is Thierry Aartsen

Wat kunnen wij doen?

Natuurlijk in de eerste plaats moeten we goed luisteren naar de wetenschap en de aanwijzingen van de overheid: in geval van ziekteverschijnselen thuis blijven en in alle andere gevallen anderhalve meter afstand houden. Op die manier isoleren we het corona-virus én hoeven we niet in een volledige lock-down; ook de komende 4 weken.

En in die kleine bewegingsruimte kunnen we natuurlijk elkaar helpen. Natuurlijk kan dat door Barneveldse bedrijven te ondersteunen (ik heb een donatie gedaan aan de Barneveldse Krant: NL50INGB0000871441 – Koninklijke BDU); door brood, vlees, groente en kaas bij de plaatselijke ondernemers te kopen waar u altijd al kwam. Ik koop ook wat vaker een bosje bloemen voor mijn vrouw (ook als ik niets heb op te biechten), haal wekelijks een afhaalmaaltijd en we hebben onze (hopelijk) aanstaande schoonzoon in huis genomen, omdat zijn ouders in Zwitserland wonen.

Daarnaast blijf ik heel veel thuis en lees in de kranten dat steeds meer mensen luisteren naar de goede raad van de overheid. Dat is ook typisch Nederland: eigengereid  toch met z’n allen naar het strand en de bossen, maar ook luisteren als er een dringend beroep wordt gedaan om dit écht niet meer te doen. Sindsdien is het veel rustiger en lijkt het besef in te dalen dat we heel blij moeten zijn met de ruimte die we wél krijgen.

Hoe moet het nu verder?

We hebben eigenlijk te maken met 3 grote problemen: de gezondheid, de economie en het sociale aspect. De hoop van het RIVM dat de beheersing van de ziekte wellicht op de juiste manier aangepast is lijkt voorlopig te kloppen uit de dalingen in Noord-Brabant waar alles begon. In de loop van de komende weken moet blijken of dit een valse hoop is of dat we kunnen blijven hopen voor de – nu nog – opgaande lijnen in de andere provincies.

De economische trend is inmiddels helder in beeld. De overheid pakt hier goed op door, maar eigenlijk zijn we allemaal samen de overheid. De tips van hierboven zijn dus ook hard nodig om te voorkomen dat het dal voor een deel van onze Barneveldse ondernemers in ieder geval iets minder hard is dan wanneer het alleen van de landelijke overheid moet komen.

En dan krijgen we nu stukje bij beetje ook door dat we nog zeker enkele weken veel met elkaar in huis moeten blijven. Dat we iets moeten vinden op het vele goede werk van de mantelzorgers, voor boodschappendiensten voor onze oudere buren en – niet te vergeten – dat die geweldige partner opeens veel minder leuk is als je dag in dag uit bij elkaar op schoot zit. Houd dus het hoofd koel: als je niet ziek bent kun je naar buiten met anderhalve meter afstand. En goed naar elkaar luisteren en begrip voor elkaar houden.

Met liberale groeten,

Voorzitter VVD Barneveld