Speeches, bloemen en een plaquette

Dat bij de VVD gezelligheid en politiek hand in hand gaat blijkt steeds weer. Daarnaast zetten we onze harde werkers graag in het zonnetje. Vandaar dat we (het campagneteam van de VVD Barneveld) gisteren scheidend raadslid Paul Vos en scheidend wethouder Gerard van den Hengel trakteerden op een etentje. Ook kreeg Gerard de D.U. Stickerplaquette uitgereikt; een waardering voor VVD-ers, die zich meer dan 20 jaar in een bezoldigde functie (raadslid, wethouder) hebben ingezet voor de VVD.

Om maar met het leukste te beginnen: Gerard is van 1988 tot 2006 raadslid geweest (waarvan tussen 2000 en 2006 als fractievoorzitter). In die periode was hij ook nog een keer 4 jaar (van 2001 tot 2005) lid van de Provinciale Staten. Vervolgens was hij van 2006 tot begin dit jaar wethouder en beheerde hij meerdere portefeuilles.

Nu is er een regeling dat je trouwe leden met een grote staat van dienst kunt nomineren voor een Thorbeckepenning (voor vrijwilligers) of de D.U. Stickerplaquette (voor bezoldigde inzet). Bij instemming door het hoofdbestuur wordt deze door een lid van het hoofdbestuur toegekend. Voor Gerard kwam landelijk voorzitter Christianne van der Wal (een goede bekende van Gerard. In haar speech gaf ze Gerard nog een veeg uit de pan, omdat zij niet was meegenomen bij de vele vlogs van Gerard tijdens de campagne).  Gerard was volstrekt verrast en zeer blij met deze waardering.

Paul twaalf jaar gemeenteraadslid.

Er was niet alleen aandacht voor Gerard. Ook Paul nam in maart afscheid van de gemeenteraad na 12 jaar actieve inzet. Samen met zijn Ursula was hij aanwezig. Paul had direct na zijn laatste raadsvergadering en de ledenvergadering in april al diverse cadeaus ontvangen, maar Ursula hadden we nog niet gezien. Een goede gelegenheid dus om haar een mooie bos bloemen en een plant te geven. We moeten nooit vergeten dat alle inzet voor de schermen alleen kan met alle steun van een partner achter de schermen. Dat kan nooit voldoende gewaardeerd worden.

Stickerplaquette voor Gerard.

Maar waar Paul al heel snel verschillende cadeaus kreeg moest het bestuur voor Gerard wachten tot zijn vertrek als wethouder om de aanvraag voor de D.U. Stickerplaquette te kunnen indienen. Hoewel vrij snel de kans op het verlengen van het wethouderschap laag was weet je het in de politiek nooit. Dat bleek al in Ede en kan overal gebeuren. Nu duidelijk werd dat Pro 98 in het college kwam kon de aanvraag de deur uit, kon het etentje gepland (dat wilden we toch al!) en kon het cadeau eindelijk uit de verpakking. Wat is dan toepasselijker voor een cultuur-wethouder uit Barneveld dan een echte kunst-kip. Gerard houdt hem stevig vast en heeft ons uitgenodigd om nog een keer te komen kijken hoe hij in zijn woonkamer staat.

Speechen.

En dan doen we waar we als politici zo goed in zijn: speechen. Niemand minder dan oud-fractievoorzitter Adriaan Guldie haalde zijn geheugen nog een keer leeg en ging met ons mee in de tijd, dat Gerard nog raadslid was. Eerst als lid in de fractie onder Rob Stembord en Marius van Assen. Later als gesel van het college in zijn rol als fractievoorzitter.

Na de entree als wethouder werd er even geproost met een paar pilsjes om vervolgens te beseffen dat de VVD in de jaren er na als kleinere partij een grote invloed kon hebben op de ontwikkelingen in Barneveld. In de eerste jaren door alle toezeggingen van het eerdere collega's aan sportverenigingen en scholen in te lossen. Daarna door te zorgen voor gezelligheid, economische ontwikkelingen en financiële stabiliteit. De laatste jaren waren moeilijk door de aankondiging van een vertrekkende fractie, maar zijn erfenis is een frisse nieuwe VVD. Zowel in de fractie als er buiten.

Bonbons.

En als we dan een heleboel gegeven hebben (Christianne van der Wal ging ook naar huis met een pakketje Barnevelds lekkernijen en een plant) was het ook tijd om wat te krijgen. Gerard had daarvoor voor iedereen een doosje met overheerlijke bonbons van Choco en zo; een goudeerlijk Barnevelds bedrijf. Gerard, ze smaken heerlijk. Neem gauw nog eens afscheid.

Voorzitter VVD Barneveld

Foto's.