Armoede in het college-akkoord

Nee, nee, dit is geen flauwe grap over het komende college-akkoord van SGP, Lokaal Belang en eventuele andere partijen. Het is een serieuze oproep aan de onderhandelende partijen met betrekking tot een belangrijk onderwerp voor de huidige onderhandelingen. Veel mensen schamen zich voor het hebben van schulden, laten hier niets van merken en voorkomen zo dat ze geholpen kunnen worden. Dat betekent dat de vele (goede) instanties wel klaar staan om hulp te geven, maar niet weten wie deze hulp nodig heeft.

Initiatief van Willem Massier.

Iedereen weet dat er veel schaamte is rondom schulden en iedereen weet dat er (veel) mensen zijn met schulden en/of financiële problemen. Toen ik pas getrouwd was heb ik er ook wel (niet zo heel lang) mee te maken gehad en dat eventjes voelde al niet prettig. Kun je nagaan wanneer dit structureel over vele jaren speelt.

Willem Massier heeft hier sinds eind vorig jaar een initiatief voor opgestart (zie onderaan deze column voor de website). Vanuit dit initiatief worden een vijftal avonden georganiseerd met deskundigen, die het onderwerp vanuit verschillende invalshoeken belicht. Afgelopen dinsdag werd er dieper ingegaan op de rol van de werkgever en werd ook duidelijk dat er veel deskundigen zijn om vooral te ondersteunen in een vroeg stadium. Een stadium dus waarin hulp nog relatief snel tot resultaat kan leiden.

Help Willem helpen.

Nu wordt Willem geholpen door Maarten Schipper en Aart Barendrecht. Daarnaast wordt hij geholpen door de medewerking van uitstekende sprekers, een televisieploeg (het is begonnen in corona-tijd) en ruime aandacht in de Barneveldse Krant. Het is dus ook hoog tijd dat ook het komende college de handschoen oppakt. Met de stijgende prijzen voor energie, de dagelijkse boodschappen en nog veel meer kun je bedenken dat veel mensen makkelijk in een financiële fuik terecht kunnen komen. Laat Willem geen roepende in de Barneveldse woestijn zijn. Meer informatie over dit onderwerp is te vinden op de website over armoede in Barneveld.

Columnist de 3e helft