Gerard van den Hengel lijsttrekker VVD

Wethouder Gerard van den Hengel wordt de lijsttrekker van de Barneveldse VVD-fractie, in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen in maart volgend jaar. Dat maakte de VVD dinsdagavond bekend tijdens een ledenvergadering in Brasserie Buitenlust in Voorthuizen. ,,Het is mijn eer te na als we als VVD niet ons harde werk van de afgelopen jaren zouden voortzetten.''

Logische keuze om de kar te trekken.

Volgens Van den Hengel is het een logische keuze dat hij nu de kar gaat trekken. Eind vorig jaar maakten fractievoorzitter Jan Willem van den Born en raadslid Mijntje Pluimers bekend de VVD te verlaten en vanaf maart komend jaar verder te gaan met hun eigen partij Lokaal Belang. Gezien het feit dat zittend VVD-raadslid Paul Vos stopt met raadswerk, zou daarmee veel parate politieke kennis uit liberale hoek wegebben. ,,Dat zou ontzettend jammer zijn, juist omdat we de afgelopen jaren zo hard aan de weg hebben getimmerd'', zegt Van den Hengel. Met zijn inmiddels twaalf jaar ervaring als wethouder en daarvoor al jaren als VVD-raadslid, zorgt Van den Hengel naar eigen zeggen voor die stabiele factor aan politieke kennis. ,,Want ik weet van de hoed en de rand. Belangrijker, er is in Barneveld voldoende grond om het echte VVD-geluid te laten horen. Dat heeft ons de afgelopen twaalf jaar als coalitiepartij ook geen windeieren gelegd. Wat mij betreft gaan we daarmee door.''

Van den Hengel blijft graag wethouder.

Van den Hengel zei vorig jaar november in deze krant het vertrek van Van den Born en Pluimers te betreuren. ,,Daar blijf ik ook bij, het is heel jammer dat ze weggaan.'' Of Van den Hengel na de verkiezingen ook voorzitter wordt van de VVD-fractie, is nog niet duidelijk. Dat hangt af van de verkiezingsuitslag. ,,Want als de mogelijkheid er is, blijf ik ook graag een volgende termijn wethouder. Wat dat betreft stel ik me dienstbaar op.''

Sandra Reemst en Theo Bos op de kandidatenlijst.

Medio oktober komt de VVD met het verkiezingsprogramma, een maand later met de kandidatenlijst. Op die lijst staan in ieder geval VVD-ers Theo Bos, Suleyman Oz, Sandra Reemst en Izaak van de Berg. ,,In welke volgorde, dat hebben we nog niet besloten'', zegt VVD-bestuurslid Peter Lamberts. ,,We komen met een lijst van zowel ervaren mensen als nieuwkomers, een groep waar we vertrouwen in hebben en waarmee we naar mijn idee ook het vertrouwen van de kiezer kunnen winnen, in maart volgend jaar.''