Een zonnig verhaal in een zonnig Arnhem

Politiek gaat ook door als de zon schijnt. Samen met Jarne en Sven was ik op de landelijke VVD-ledenvergadering waar Mark sprak over nieuwe inzichten over Europa en klimaat, waar onze voorzitter sprak over het moraal kompas en waar we ' s middags welkom waren bij een keur aan workshops. Om te eindigen met een drankje op een zonnig terras.

Toespraak Mark Rutte.

Traditioneel wordt het formele gedeelte van de ALV afgesloten met een speech van Mark Rutte. Mark ging hierbij in op twee onderwerpen waarin zijn mening de laatste tijd aan het veranderen is.

De ene wijziging betreft Europa. Sinds jaren ziet Mark Europa vooral als een podium waar de handelskracht van Nederland maximaal tot haar recht kan komen. ' Markt en munt' als centrale kracht van deze samenwerking. De afgelopen jaren verschuift het beeld; met name door de toegenomen instabiliteit langs de grenzen - alle grenzen - van Europa. In het oosten een Russische grootmacht, die brutaliteit op vele terreinen koppelt aan de gedachte zich aan alle normen te kunnen onttrekken. In het zuid-westen   ontwikkelt het Midden-Oosten zich tot een kruitvat met steeds meer lonten. In het zuiden met steeds meer instabiele landen en ook onze vaste vriend aan de andere kant van de oceaan wordt steeds minder goed te volgen in zijn handelen. Juist dan is het belangrijk om je te beseffen dat een klein land als Nederland onvoldoende slagkracht heeft om zich in dit geweld staande te houden.

De tweede wijziging betreft het klimaat. Mark geeft aan dat hij dit onderwerp lang voor zich uit heeft geschoven, omdat het te groot lijkt om goed te behappen. De laatste jaren heeft hij echter grip op het onderwerp gekregen en nu wordt het ook op een typisch liberale wijze aangepakt. Praktisch, economisch renderend, innovatief en in samenwerking met zo veel mogelijk partijen. Inmiddels groeit het aantal nieuwe uitvindingen waarmee het klimaatprobleem goed wordt aangepakt. Daarnaast ontstaan er steeds meer initiatieven voor een circulaire economie, want wat voor de een afval is is voor een ander de bron van nieuwe energie.

Landelijk voorzitter Christianne van der Wal.

Niet alleen Mark Rutte heeft een positieve inslag en volop energie om de VVD vooruit te helpen. Ook de nieuwe landelijk voorzitter Christianne van der Wal is een brok positieve energie. Onverlet alle kritiek op de VVD houdt ze de vergadering voor dat we nu al 8 jaar de grootste partij van Nederland zijn en in steeds meer gemeenten meedoen in college's. Alom wordt de VVD ook gezien als een constructieve partij met veel kennis van zaken. Het is niet heel verrassend dat de kiezer dit ziet.

Dit neemt niet weg dat alles kan verdwijnen als we niet scherp en kritisch blijven. Het grootste pijnpunt binnen de VVD is het steeds weerkerende fenomeen van de integriteitsschendingen. De afgelopen maanden is er binnen het hoofdbestuur gewerkt aan de opzet voor een moraal kompas. Deze ledenvergadering is de start om deze discussie uit de vergaderzaal te halen en uit te rollen over de lokale netwerken. Linksom of rechtsom moet worden gezorgd dat binnen de VVD integriteitskwesties niet achteraf worden opgelost, maar vooraf worden voorkomen.

Volop workshops.

Laten we eerlijk zijn: vergaderen is niet het meest enerverende wat je kunt doen op een zonovergoten zaterdag. Daarom is de ALV tegenwoordig alleen in de ochtend en zijn er daarna volop workshops rondom onderwerpen als het nieuwe verkiezingsprogramma voor de Europese verkiezingen van volgend jaar, politieke communicatie, netwerken of talent scouten. Er zijn opleidingen rondom liberalisme, er zijn specifieke workshops voor nieuwe leden en er is een debatsessie. Leerzaam met de mogelijkheid om actieve leden uit andere afdelingen te leren kennen.

Tenslotte een zonnig terras.

En dan blijft er voldoende tijd over voor een koud drankje (die heel snel warm werd) op het zonovergoten terras van Papendal. Leuk om met mijn ruim 30 jaar ervaring bij te praten met onze twee nieuwe fractievolgers, hun ervaringen te horen en te horen hoe enthousiast ze worden om in de praktijk met politiek bezig te zijn. Hopelijk kunnen de oude rotten in de club hun kennis en ervaring delen met deze jonge enthousiastelingen. Daar krijgen wij dan ook weer energie van.