Bas Eenhoorn onderzoek zand-kwestie

Twee maanden geleden heeft de VVD - samen met BI - het initiatief genomen om helderheid te verkrijgen in de zandkwestie van Vink. In de eerste plaats is het belangrijk dat er een onafhankelijk onderzoek komt naar alle aspecten van deze kwestie, die Barneveld nu al sinds begin november in haar greep houdt. Vandaar is bekend geworden dat dit onderzoek zal worden geleid door een zeer ervaren VVD-bestuurder: Bas Eenhoorn.

Voordat de VVD Barneveld toetrad tot het college heeft ze al een keer oud-staatssecretaris Henk Koning naar Barneveld weten te halen om een soortgelijk onderzoek te leiden. Bas Eenhoorn heeft een lange staat van dienst als burgemeester en is oud-voorzitter van de landelijke VVD  (van 1999 tot 2003).

Het is juist het voordeel van een landelijke partij als de VVD - en het uitstekende netwerk van de plaatselijke afdeling -, dat ze voor het onderzoeken van dergelijke complexe onderwerpen zeer ervaren bestuurders naar Barneveld kan halen. Uiteraard moet het onderzoek nog plaatsvinden, maar wij hebben er alle vertrouwen in dat dit aanpak is waarmee het vertrouwen van de betrokken Barnevelders in de politiek hersteld kan worden.

Achtergrond Bas Eenhoorn

Herman Bastiaan (Bas) Eenhoorn (1946) is geboren in Groningen. Hij studeerde in 1973 aan de RU Groningen af in de socilae en eonomische geogrfie. Daarna werd hij bestuursplanoloog in Drenthe. Op 1 september 1976 werd hij op 29-jarige leeftijd burgemeester en gemeentesecretaris van Schiermonnikoog en daarmee één van de jongste burgemeesters van Nederland. In 1983 volgde zijn benoeming tot burgemeester van Voorburg. Vanaf 1996 was hij werkzaam in het bedrijfsleven bij Moret Ernst & Young en daarna bij Capgemini.

Gedurende zijn bestuurlijke loopbaan is hij ook waarnemend burgemeester geweest van degemeenten Lansingerland (2007, Kaag en Brassem (2009 - 2010), Alpen aan den Rijn (2010 - 2013), Vlaardingen (2014) en momenteel Amstelveen (sinds 2017). van 2014 tot en met januari 2018 was hij nationaal commissaris Digitale Overheid.

Bas Eenhoorn is getrouwd, heeft 2 kinderen en 7 kleinkinderen.