Na betuttelbier is er nu betuttelwijn

Begin dit jaar maakte Sven van ’t Ooster op onze site al melding van onze afkeer van het eeuwige betuttelen door de actie van de gemeente Barneveld om bier te willen serveren met een lager alcoholpercentage. Je moet er toch niet aan denken om onverantwoorde bestuurders te helpen door ze het idee te geven dat ze met bier op toch achter het stuur kunnen kruipen (omdat er minder alcohol in het bier zit). Ieder een moet zelf de verantwoordelijkheid voelen om als chauffeur iets anders te drinken dan alcohol en gelukkig slagen we daar steeds meer in. Dan past het niet om mensen te helpen om toch een beetje te kunnen drinken.

Op naar de betuttelwijn

Nu is er weer veel betuttel-verontwaardiging. Dit keer is het de inmiddels iconisch kreet ‘wij gaan lekker wijnen’ in het populaire programma ‘Chateau Meiland’. In dat programma gaan de hoofdfiguren geregeld rond half twaalf ’s ochtend lekker een glas wijn drinken. Vinden ze lekker en wij vinden het blijkbaar heel leuk, want iedereen heeft het er over. Blijkbaar slaat het aan bij de mensen en blijkbaar zijn anderen nu bang dat half Nederland zich in het vervolg de hele dag laveloos gaat drinken, want er wordt meteen gewaarschuwd dat alcohol heel slecht is.

Natuurlijk is alcohol heel slecht, maar wat willen we dan? Zelf drink ik alleen water, ik rook niet, geen drugs, ga niet vreemd, ben heel gelijkmatig (en ook wel een beetje saai), eet drie keer per dag zoutarm en suikervrij. Moet iedereen dan worden zoals ik? Zou een lekker suffe bedoening worden. Tegelijkertijd worden mensen 100 met af en toe een rokertje of een wijntje/biertje en af en toe een beetje sensatie in hun leven. Soms ook krijgen mensen zonder enige aanleiding een ernstige ziekte waar ze soms ook veel te jong aan overlijden. In goed Nederlands: That’s life.

Omarm de vrijheid

Natuurlijk is het uitstekend als er gewaarschuwd wordt voor fouten die je kunt maken, maar tegenwoordig is het steeds minder waarschuwen en steeds meer sociale druk. Iedereen vertelt mij ook dat ik geen vlees meer mag eten. Ben ik het niet mee eens. Ik vind daarentegen weer dat er veel te veel eten wordt weggegooid (we kopen te veel of we besteden veel te veel aandacht aan de houdbaarheidsdatum), maar dat is blijkbaar niet zo sexy. Uiteindelijk zijn we gewoon mensen met onze goede kanten en onze slechte kanten. Laat ons dan ook gewoon mens zijn. Sommigen raken dan verslaafd aan de drank en dan kun je proberen te helpen, maar veel mensen kunnen ook zelf uitstekend hun grenzen leren kennen.

Je mening geven is heel iets anders dan betuttelen. Juist door mensen in een dwangbuis te stoppen en te forceren hoe geleefd moet worden krijg je juist veel grotere uitwassen dan wanneer je mensen vrij laat en eigen keuzes laat maken. Wanneer ze de vrijheid van een ander beperken door dit vrije gedrag kun je ze er op aanspreken en als het mis gaat kun je helpen. Net als democratie is vrijheid niet perfect, maar net als democratie is het wel de oplossing met de minste nadelen. Omarm het.