Twee uur gratis is voor de meesten voldoende

Ons antwoord op de stelling Parkeren in het centrum moet altijd gratis zijn is met twee uur gratis parkeren voldoende is. Lees hier het statement van Theo Bos op de stelling.

"Barneveld heeft bij het aannemen van het centrumplan zo'n twintig jaar geleden het systeem betaald parkeren ingevoerd" zegt lijstrekker Theo Bos. "Het idee erachter was toen om een ondergrondse parkeergarage te realiseren aan de Kapteijnstraat. De parkeergelden waren bedoeld voor de financiering van die garage.

Het centrumplan is inmiddels gerealiseerd, maar de ondergrondse parkeergarage is nooit gebouwd en is, kijkende naar de parkeerdruk in Barneveld, ook niet nodig. Voor de VVD is dit de reden om parkeren in Barneveld geheel of gedeeltelijk (bijvoorbeeld de eerste twee uur) gratis te maken.

Bij de keuze om het parkeren geheel gratis te maken, is het wel van belang om een scheiding te maken tussen het winkelend publiek en de werknemers die werkzaam zijn het winkelcentrum. De parkeerplaatsen zijn wat de VVD betreft in eerste instantie bedoeld voor de bezoekers van Barneveld om hun boodschappen te doen en te kunnen winkelen. Ze moeten daarvoor rustig de, tijd kunnen nemen, dus ook zonder de druk te voelen dat ze nog snel naar de parkeer meter moeten om zo een parkeerboete te voorkomen.

De VVD zou dus graag het parkeerbeleid in het centrum van Barneveld veranderen, zodat de eerste twee uur parkeren gratis is. In die tijd zijn de meeste boodschappen en winkelaankopen volgens ons wel gedaan, dus dat zou voldoende moeten zijn. Op basis van dit systeem kunnen werknemers in het centrum de keuze maken om buiten het centrum te parkeren. De parkeergelden die na die twee uur parkeren worden verkregen kunnen dan als doel hebben om het onderhoud van de parkeerterreinen mee te financieren.

Het gehele artikel is te lezen in de weekend bijlage van de Barneveldse Krant van 5 februari 2022.

Weekendbijlage in de Barneveldse Krant van 5 februari 2022

Ons verhaal

Benieuwd naar meer van onze standpunten op het gebied van bijvoorbeeld wonen en vervoer? Hoe wij zorgen dat je veilig van A naar B kan? Lees dan vooral onderstaande standpunten en ontdek onze blik op de toekomst voor Barneveld.

Wonen & Vervoer.

Zorg, Gezondheid & Sport.