Een eerste huis kopen is bijna als het winnende lot uit de loterij

Volgens de Barneveldse VVD is een sociale woning een eigen koopwoning. Tijdens de raadsvergadering van 13 december 2022 is de Starterslening besproken. Theo Bos voerde het woord voor de Barneveldse VVD.

Wij hoeven u niet te vertellen dat op dit moment de woningmarkt oververhit is. Een eerste huis kopen is bijna als het winnende lot uit de loterij. Door de Starterslening kan de starter net wat meer geld lenen, waardoor de starter net wel zijn of haar eerste woning kan kopen. Volgens de Barneveldse VVD is het goed dat Barneveld de Starterslening door gaat zetten! Echter zien wij nog wel twee verbeterpunten in het voorstel.

Maximale kostengrens woning.

De reguliere Starterslening regeling volgt voor de maximale aanschafprijs de NHG-grens. Het college stelt voor om die grens niet te volgen, maar hem lager te leggen. Hiermee hoopt het college dat aannemers tegen een lagere prijs gaan bouwen. Uit eerdere beantwoording van wethouder Wijnne bleek al dat aannemers dat niet gaan doen. Daarnaast blijkt dat de afgelopen jaren het maximaal aantal te verstrekken leningen (30) niet gehaald is (2021: 15 en 2022: om en nabij 15). Wij vinden dat Barneveld de NHG-kostengrens moet volgen. Zo kunnen meer starters gebruik maken van de Starterslening. Samen met de SGP dienen wij een voorstel in om de maximale kosten grens aan te passen naar de NHG-kostengrens, concreet betekent dit dat de grens niet 350.000 euro wordt, maar 405.000 euro.

Het maximaal aantal leningen.

Het college stelt voor om 900.000 euro beschikbaar te stellen voor het verstrekken van Startersleningen. Met een maximum van 30 verstrekte leningen. Niet alle Startersleningen worden voor de maximale hoofdsom (30.000 euro) verstrekt. De Barneveldse VVD is van mening dat de grens van 30 leningen los gelaten moet worden en er tot de grens van 900.000 euro verstrekt kan worden. Daarom vragen wij de toezegging aan de wethouder de 900.000 euro leidend te laten zijn in plaats van die 30 leningen. Daarnaast roepen wij het college op om, indien het budget is uitgeput én er meer starters een aanvraag doen, met een  verzoek komt voor nieuw budget, zodat de Raad hierover kan beslissen.

Uitkomst.

Het voorstel van de Barneveldse VVD en SGP is aangenomen, waardoor starters die een woning aanschaffen tot en met een aanschafprijs van 405.000 euro én op basis van hun inkomen onvoldoende kunnen lenen gebruik kunnen maken van de Starterslening. Daarnaast heeft de wethouder toegezegd dat de 30 leningengrens niet leidend is én het college tijdig naar de Raad komt indien het budget dreigt uitgeput te raken.

Amdement.

Voorstel verhogen grens naar NHG-kostengrens