Zorgen over de verkeersveiligheid en bereikbaarheid.

Je zult niet verbaasd zijn dat wij als Barneveldse VVD mobiliteit, bereikbaarheid en veiligheid hoog in het vaandel hebben staan. Mede daarom heeft Gerben Evers tijdens de commissie van 16 mei 2024 aandacht gevraagd voor de verkeersveiligheid in en de bereikbaarheid van (en in) onze gemeente.

Mobiliteitsplan (GVVP)

Het huidig fungerende GVVP is al ‘verlopen’, deze liep namelijk tot 2021. In het geagendeerde besluit geeft het college aan dat bij concept omgevingsvisie ook gestart wordt met een nieuw GVVP (of een soortgelijk stuk). Dat juichen wij toe, maar we zien ook dat het maken van dat plan €100.000,- kost. Wij vragen ons af wat wij gaan krijgen voor dat bedragen of daarvoor wel de juiste wegen aangepakt worden.

Bereikbaarheid

De oostelijke rondweg. We hebben het hier al lang over. Die gaat een verlichtende rol hebben op ons wegennet. Ook met de komende verkeersuitdaging omtrent de aanpak van de brug aan de Lunterseweg. Wij stelden daarom de volgende vraag: wanneer kunnen wij de concrete plannen verwachten? Wij zien dat plan liever gisteren nog dan vandaag.

Veiligheid – top 10?

In de verkeersveiligheidsmonitor en in het begeleidend schrijven wordt uitgelegd wat er met de top 10 onveilige trajecten is gebeurd/gaat gebeuren. Echter vragen wij ons af wanneer we actie kunnen verwachten op de wegen die wel donkerrood kleuren op de kaart die verkeersveiligheid aangeeft, maar die desondanks niet in de top 10 staan, zoals de Achterveldseweg waarvan bekend is dat er veel te hard wordt gereden. Welke concrete acties kunnen we op die wegen verwachten?

Veiligheid – hoge representatie van jongeren bij ongevallen

Het is ons opgevallen dat de er een hoge representatie van jongeren is bij verkeersongevallen 35% van de slachtoffers heeft een leeftijd tussen de 12 en de 24 jaar. Graag zouden wij deze hoge representatie veel lager zien. Volgens ons kan een goede voorlichting en de daaruit voortkomende preventie hierin een belangrijke rol kan spelen. Natuurlijk moeten de ‘jongeren’ levenservaring krijgen, maar wel het liefst zo veilig mogelijk.

Welke acties, van de gemeente, kunnen wij verwachten in het komende jaar als het gaat om het reduceren van ongevallen en in ongevallen met jongeren?