We realiseren de komende vier jaar minstens 800 flexwoningen voor starters.

Een huis is een thuis. De plek waar je je veilig en prettig wilt voelen. Daarom is het belangrijk dat iedereen een passende woning kan vinden. We zien dat starters moeilijk aan een woningen komen. Om starters de kans te bieden op de woningmarkt realiseren we minstens 800 flexwoningen zodat starters betaalbaar in onze gemeente kunnen (blijven) wonen.

Voorbeeld van een flexwoning.

Column: Een eigen huis, een plek onder de zon.

In 1959 trouwden mijn ouders. Ze konden een huis kopen in Epse en mijn opa (zelf makelaar) ging naar de verkoop met de insteek om een vrijstaand huis met ongeveer 1.000 m2 grond te kopen voor (omgerekend) € 450,-. Hij heeft het niet gedaan, want de uiteindelijk koper bood (omgerekend) € 500,- voor de grond plus een stuk extra waar nog een schuurtje op stond.

Echt waar.

Tussen eind 2008 en - pakweg - 2015 zat de huizenmarkt volledig op slot. Door de economische neergang na het faillissement van Lehman Brothers was er geen geld in de markt en daalden de huizenprijzen in rap tempo. Veel huizen kwamen 'onder water' te staan en de roep richting de regering om de huizenmarkt uit het slob te halen, was groot. Toen deze roep uiteindelijk werd gehoord en een aantal maatregelen werden ingevoerd, schoot de huizenmarkt opeens de ander kant op. Het gevolg is dat er voor huizen absurde prijzen worden betaald en het voor starters eigenlijk onmogelijk is geworden om nog een eigen huis te kopen.

Bouwen, bouwen, bouwen.

De oplossing is even simpel als lastig. We moeten snel en veel huizen gaan bouwen. Uiteindelijk is de huizenmarkt een kwestie van vraag en aanbod en het aanbod is laag door stilstand tijdens de economische crisis tussen 2008 en 2015. Daarnaast stikt het in de huizenmarkt van de regels. Deze regels zijn nuttig, maar maken de prijzen van huizen hoger dan wanneer ze er niet zouden zijn. Het is dus belangrijk om goed na te gaan of de extra regels de extra prijsstijging wel waard zijn.

De huizen zullen niet meer zo goedkoop worden als in 1959 en dat hoeft ook niet; ons salaris is ook veel hoger dan destijds én de kwaliteit van de woningen is ook veel hoger. De huidige prijzen zijn echter volstrekt uit hun verband en dienen weer naar beneden te worden bijgesteld, zodat onze kinderen weer mee kunnen zingen met Rene Froger's grote hit.

Motie.

Als VVD hebben we op 18 maart 2021 een motie ingediend met het verzoek dat het college aan de slag gaat met flexwoningen

Motie flexwoningen bouwen
18.03.2021