We schaffen de hondenbelastingen af.

De hondenbelasting is geen doelbelasting. Om die reden schaffen we de hondenbelasting af.

Sandra met haar hond.

Column: Waarom is er hondenbelasting?

De vraag 'waarom?' is - naast de vraag 'Wil je met me trouwen?'- zo ongeveer de meest essentiële vraag in het leven. 'Waarom is er een hondenbelasting?' is dan ook even logisch als essentieel.

Het aardige bij 'Waarom?'-vragen is ook vaak dat het volstrekt onduidelijk is waarom iets bestaat. De hondenbelasting is hier een voorbeeld van. Volgens Wikipedia bestaat het al sinds de Middeleeuwen, maar de reden waarom het destijds (misschien) bestond is niet meer van deze tijd. Tegenwoordig is er wel een andere reden waarom hondenbelasting bestaat, want honden vervuilen wel, maar de overheid gebruikt de opbrengst van de hondenbelasting niet om het op te ruimen: dat mogen we zelf doen. De opbrengst wordt vooral gebruikt om te controleren of de belasting wel juist wordt betaald. We willen dus niet alleen stoppen met de hondenbelasting, maar ook met de controle er op. Anders blijf je met een gat in de begroting zitten.

Dus, er is ooit eens een belasting ingevoerd, maar de vraag 'waarom?' heeft haar redenen in de mistflarden van de geschiedenis verloren. Ooit was er (in de 17e en 18e eeuw) een klokkenbelasting. De gedachte was dat iedereen de tijd kon zien op de kerkklok. Als je dan toch geld genoeg had voor een eigen klok, dan kon je ook wel wat extra betalen aan de gemeenschap. De klokkenbelasting is alweer lang geleden afgeschaft. De schoorsteenbelasting (heeft ook bestaan!) ook. Onder het motto 'beter laat dan nooit' willen we dat ook doen met de hondenbelasting.

Explainer.

Motie.

Als VVD hebben we op 17 juni 2021 een motie ingediend met het verzoek de hondenbelasting af te schaffen. Helaas waren alle partijen tegen deze motie.

Hondenbelasting
17.06.2021