Mantelzorgers krijgen onze volle steun.

Mantelzorgers zijn ongelofelijk belangrijk. Ze verdienen onze volle steun. De VVD wil de komende vier jaar zoveel mogelijk mantelzorgers in het zonnetje zetten en ondersteuning bieden waar gewenst en mogelijk is.

Steek de handen uit de mouwen en een hart onder de riem.

Nederland heeft een geweldig verzorgingsniveau als je het vergelijkt met andere landen of eerdere tijden. Toch hebben we vooral aandacht voor de onderdelen binnen de zorg, die beter kunnen. En terecht. Uiteindelijk is zorg heel logisch en toch blijkt het in de praktijk niet altijd te lukken om de zorg te verlenen, die iedereen logisch vindt.

Voor de gemeenteraadsverkiezingen kun je niet alles doen op het gebied van zorg; veel zaken worden landelijk bepaald. Des te belangrijker om die zaken, die je wel kunt doen zo goed mogelijk in te vullen en dan komen mantelzorgers snel in beeld. Mantelzorgers zijn de gewone burgers, die - net als alle gewone burgers - een mening hebben over verbeteringen in de zorg en dat niet alleen benoemen, maar ook de handen uit de mouwen steken.

Wat ze dan tegenkomen, laat zien waarom de zorg beter kan: bureaucratie. Er kan oneindig veel in dit land en de regelgeving om deze mogelijkheden te bereiken zijn dat ook: oneindig. Daarbij moet bedacht worden dat mantelzorgers geen zorg-professionals zijn (die overigens ook een hekel hebben aan alle bureaucratie) en vaak ook geen tijd. De beschikbare tijd willen ze besteden aan de zorg voor hun vriend of familielid en niet aan het invullen van het zoveelste formulier of het zoveelste gesprek met het zoveelste loket om iets te voor elkaar krijgen wat iedereen normaal vindt.

Wat we kunnen doen op gemeentelijk niveau (want daar kunnen we wat aan doen) is het beperken van het aantal regels en het beperken van het aantal loketten. De VVD is daar al lang voorstander van en zal hier op blijven aandringen. Helaas zien we vaak dat er dan regels worden bedacht om te bepalen hoe we tot minder regels kunnen komen. Niet iedereen heeft vertrouwen in haar medemens. De mantelzorgers hebben dat nou juist nodig en verdienen het ook dubbel en dwars.

De Glind.

Terschuur.