Wilt u een kip of een wolf?

Het kan u niet ontgaan zijn: de afgelopen weken wordt Barneveld en omgeving geteisterd door uitbraken van de vogelgriep. Ook onze eigen Theo is er door getroffen. Hij is nu volop bezig om te pleiten voor het inenten van kippen. Dit kan sinds ongeveer een jaar veilig en het moet zo snel mogelijk worden toegestaan.

Het kan u niet ontgaan zijn: de wolf is terug in Nederland. Naast alle loftuitingen van enkele natuur-‘deskundigen’ lezen we vooral dat er her en der schapen worden doodgebeten (ook al bezweert iedere deskundige mij dat wolven niet voor niets doden) en sinds kort wordt duidelijk dat de wilde dieren op de Veluwe niet luisteren naar natuur-‘deskundigen’. Ze vluchten uit angst en als ze dat niet goed genoeg doen dan worden ze doodgebeten en blijft hun kadaver nutteloos achter.

Dierenvrienden of dierenvrienden.

Het is een merkwaardige discussie. Waar onze boeren hun vee zo goed mogelijk behandelen worden ze steevast afgeschilderd als ‘dieronvriendelijk’. Tegelijkertijd zijn deze critici dolenthousiast over de komst van de wolf of worden ze enthousiast als grote runderen in de Oostvaardersplassen verhongeren, omdat het een veel te klein natuurgebied is.

De grote vraag is hoe lang de wolf hier zijn gang kan gaan voordat we door hebben dat het toelaten van dit dier een blunder van formaat is. Het mag dan op papier heel leuk lijken, maar in de praktijk is het niet alleen slecht voor de boeren onder ons, maar ook voor de andere wilde dieren. En dan moet je kiezen. De boswachters constateren namelijk niet alleen dat andere wilde dieren doelloos worden gedood; door te vluchten worden hele gebieden niet meer begrazen en wordt de biodiversiteit uitgebreid met 1 dier (de wolf) en verdwijnen er tegelijkertijd een heleboel insecten en plantensoorten.

Ik zal er wel helemaal niets van begrijpen, maar ik vind onze boeren betere dierenvrienden dan de natuur-‘deskundigen’. Ik heb liever een kip dan een wolf. Wat mij betreft stoppen we met de Ecologische Hoog Structuur, schieten een paar wolven af en maken we het in Nederland weer aangenaam voor boeren, hun vee en de bestaande populatie met wilde dieren.

Columnist de 3e helft