Schatkist op orde krijgen zonder lastenverzwaringen

De afgelopen jaren heeft Barneveld te veel geld uitgegeven. Verstandig omgaan met de schatkist is lastig voor dit college. De tijd dat alles kan, is nu echt voorbij. Die realiteit is ingedaald en dat valt te prijzen. Tegelijkertijd zijn wij ook duidelijk. De financiën moeten op orde komen.

Van solide verhaal naar mega uitdaging.

Iets meer dan een half jaar geleden presenteerde het college haar eerste begroting wat ‘een solide verhaal voor de lange termijn’ was. Op dat moment twijfelden wij al sterk aan dat solide verhaal. Deze kadernota bevestigt die twijfel en laat zien dat ‘Barneveld op zoek moet naar tientallen miljoenen euro’s’. Dat wij eerder dan dit college de vinger op de zere plek wisten te leggen, wordt nu pijnlijk duidelijk. Nu worden lastenverzwaringen niet uitgesloten. Daarmee worden onze eerdere zorgen dat er een extra aanslag komt voor hele normale inwoners en ondernemers steeds meer een feit. Dat is onacceptabel in een tijd waar eenieder moeite heeft om de rekeningen te kunnen betalen.

Op grote voet.

De tijd nemen om het huishoudboekje rustig en in een verstandig tempo op orde te brengen zit er niet in. Er is immers geen vet op de botten, zodat we dit op kunnen vangen. Het college leeft op een te grote voet. De realiteit dat er onvoldoende geld is voor de komende jaren, is een harde boodschap voor deze wethouders. Het is onoverkoombaar om stevige bezuinigen door te voeren om de tekorten weg te werken. Dat had anders gekund als dit college maatregelen had genomen, of nu direct neemt, om deze tegenvallers te kunnen opvangen.

Los het op of stap op.

Barneveld heeft een besluitvaardig en daadkrachtig college nodig. Een college die de problemen van inwoners en ondernemers oplost. Een college die verstandige keuzes maakt om Barneveld vooruit te laten gaan. De schulden verder afbouwt en niet kiest om rekeningen door te schuiven naar de volgende generatie. Dit college maakt geen keuzes, schuift de problemen en ongekende lastenverzwaringen in uw schoenen. Dat is onacceptabel. De Barneveldse VVD roept daarom op: los het op of stap op!

Debat.

Op woensdag 28 juni 2023 vanaf 16.00 uur gaat Theo Bos tijdens de politieke en financiële beschouwingen in debat om hét liberale geluid te laten horen. U bent van harte welkom op de publieke tribune. Uiteraard kunt u het debat ook live volgen via deze link of terugkijken.