Voorstander van uitbreiding kazerneterrein in Stroe

Tijdens de raadsvergadering van 7 februari 2024 is de gemeentelijke zienswijze over het Nationaal Programma Ruimte voor Defensie besproken. Om de krijgsmacht te versterken is er meer ruimte nodig voor Defensie. Ruimte voor bijvoorbeeld kazernes en oefengebieden. Lees hier de inbreng van fractievoorzitter Jarne van Schaik terug.

Krijgsmacht is onmisbaar voor de veiligheid.

Defensie is een van de belangrijkste taken van de overheid. Zonder veiligheid is er ook geen vrijheid. Onze krijgsmacht is onmisbaar voor die veiligheid. In een sterk veranderde wereld is het hard nodig om te investeren in onze krijgsmacht.

Logische stap uitbreiding en upgrade kazerne in Stroe.

Om de belangrijkste taak door defensie uit te laten voeren namelijk het beschermen van het Nederlandse grondgebied en dat van onze bondgenoten. Ik begrijp heel goed de vraag van defensie dat er meer en grotere oefenterreinen en kazernes nodig zijn. Een uitbreiding en upgrade van het bestaande kazerneterrein in Stroe is in mijn ogen dan ook een logische stap.

Uitgebreid eisenpakket van de gemeente.

In de gemeentelijke zienswijze wordt uitgebreid stil gestaan bij ons eisenpakket en wat er allemaal rand voorwaardelijk is. Wat ik daarin mis is dat we deze uitbreiding en upgrade ook zien als kans. Defensie is een gewaardeerde partner van de gemeente, ze zorgen voor werkgelegenheid, veiligheid, bijdrage aan de lokale economie en leefbaarheid.

Denken in kansen.

De voorliggende gemeentelijke zienswijze kan op onze steun rekenen wel verwachten we in vervolg van dit traject een houding van denken in kansen.

Vergadering terugkijken?

Dat kan! De gemeente zend de vergaderingen live uit. Tevens zijn deze terug te kijken. De vergadering van 7 februari 2024 kan je hier terugkijken.

Inbreng van Jarne.