We verplaatsen ons allemaal voortdurend. We gaan naar werk, bij vrienden en familie op bezoek of wandelen een rondje in onze buurt om de hond uit te laten. Hoe we ons ook verplaatsen: het is fijn om zonder al te veel gedoe van A naar B te komen, dat de doorstroming goed is, je niet ergens in de file staat om het dorp uit te komen en je niet te laat komt bij je afspraak. En het is bovenal belangrijk dat verkeersituaties veilig zijn voor bestuurders, fietsers en voetgangers.
Concreet doen we de volgende twee voorstellen namelijk:
- We maken extra geld vrij voor de oostelijke rondweg.
- We verlagen de parkeertarieven en verhogen de parkeerboetes.
We maken extra geld vrij voor de oostelijke rondweg.
Als Barneveldse VVD zijn we groot voorstander van het aanleggen van de oostelijke rondweg om Barneveld. We willen immers dat onze inwoners en ondernemers makkelijk van A naar B kunnen komen, en dat de huidige doorgangswegen in Barneveld niet dichtslibben. Tegelijkertijd weten we dat het aanleggen van de oostelijke rondweg tientallen miljoenen euro’s gaat kosten. Geld dat we niet hebben. We moeten daarom scherpere keuzes maken.
Concreet stellen we voor:
- We wijzingen de bestemmingsreserve ‘verantwoord groeien’ naar de bestemmingsreserve ‘oostelijke rondweg’.
- We schrappen en verlagen diverse incidentele en structurele plannen van het college om extra geld vrij te maken voor de bestemmingsreserve oostelijke rondweg (ruim 3 miljoen, zie paragraaf 4.2 in de tegenbegroting). Concreet storten we ruim 1,4 miljoen euro extra aankomende 4 jaar in deze reserve oostelijke rondweg (zie paragraaf 4.4).
- We spreken de ambitie uit om een aanzienlijk deel van de ruimte binnen de oostelijke rondweg vol te bouwen met een grootschalige nieuwe woonwijk met voornamelijk betaalbare koopwoningen.
We verlagen de parkeertarieven en verhogen de parkeerboetes.
We maken scherpe keuzes in onze Tegenbegroting. Als Barneveldse VVD kiezen we ervoor om de parkeertarieven te verlagen en de parkeerboetes te verhogen. Met lagere parkeertarieven zorgen we immers voor een aantrekkelijker vestigingsklimaat voor onze hardwerkende ondernemers, bijvoorbeeld doordat inwoners ook voor een snelle boodschap dan even de winkelstraat in kunnen duiken. Tegelijkertijd zijn we duidelijk naar mensen die zich niet houden aan de afspraken. Die krijgen een hogere boete.
Concreet stellen we voor:
- We stellen voor om de parkeertarieven voor de eerste minuten en uren fors te verlagen. We stellen voor het college een budget beschikbaar van € 50.000 euro per jaar om de parkeertarieven structureel te verlagen. Het college werkt een voorstel uit met welke concrete bedragen de parkeertarieven om laag zullen gaan.
- We stellen voor om de parkeerboetes te verhogen met € 12,30 euro parkeerboete in 2025 naar het wettelijk maximale tarief van € 78,80 (€ 66,50 in 2024). Dit levert naar verwachting € 30.000 euro structureel per jaar op.
- Deze twee voorstellen tegelijkertijd te laten ingaan op 1 juli 2025.
Reactie schrijven