Barneveld geen vuurwerkverbod

Tijdens elke jaarwisseling sneuvelen in de gemeente Barneveld door vuurwerk meerdere verkeersborden en prullenbakken en moeten rioolputten en speeltoestellen het ontgelden. Afgelopen jaarwisseling leverde dat ruim 20.000 euro aan schade op. Vuurwerkoverlast aanpakken, kan wellicht met een algeheel vuurwerkverbod als daar ook op wordt gehandhaafd. Daarom de volgende stelling: Stel in Barneveld een vuurwerkverbod in en handhaaf dat verbod. Theo Bos laat weten op de stelling ,,Een kleine groep houdt zich niet aan de regels’’.

,,Vanuit de liberale principes is deze stelling simpel te beantwoorden’’, zegt lijsttrekker Theo Bos. ,,Maar in de praktijk is het een stuk weerbarstiger. Vanuit de liberale principes zijn er twee bekende beginselen van toepassing. In de eerste plaats is iedereen vrij, zolang de vrijheid van een ander niet wordt beperkt. In de tweede plaats geldt, dat als je de vrijheid van een ander beperkt, dan is de betrokken individu (en niet een groep) verantwoordelijk.

Als iedereen zich daaraan houdt, kan je rond oudejaarsavond een hoop plezier hebben (het geluidsoverlast op één of twee nachten moet je kunnen accepteren – anders kan er niets) én je moet alles op alles zetten om te voorkomen dat mensen gewond raken of bezittingen worden beschadigd door vuurwerk.

In de praktijk blijkt dit voor de overgrote meerderheid uitstekend te werken, maar is er een kleine groep, die zich niet aan deze regels wil houden. Zo werd afgelopen december de hele maand vuurwerk afgestoken en net als ieder jaar werd vuurwerk ingezet om vernielingen aan te richten en naar onze hulpverleners te gooien. De juiste oplossing om dit probleem aan te pakken, is om keihard op te treden, maar in de praktijk blijkt dat nog niet te lukken.

De vraag is dan of je alles moet verbieden, omdat enkelen zich niet normaal kunnen gedragen. Zoals bekend, heeft de VVD landelijk veel moeite met een algemeen verbod en ook in Barneveld heeft de VVD zich ingezet om ondanks corona het carbidschieten wel toe te staan

De centrale gedachte is dat je niet een hele groep moet straffen, omdat individuen zich misdragen. Als sommigen dronken met een auto een ongeluk veroorzaken, verbied je ook niet het autorijden. En als enkele hooligans zich misdragen, verbied je ook het voetballen niet. Het blijft daarom vooral belangrijk om goed te beseffen, dat je op een verantwoordelijke wijze met vuurwerk om moet gaan. Eén keer per jaar wat meer herrie en meer fijnstof, zijn geen redenen om dit feest voor iedereen te verbieden.’’

Het gehele artikel is te lezen in de weekend bijlage van de Barneveldse Krant van 19 februari 2022.

Weekendbijlage in de Barneveldse Krant van 19 februari 2022

Ons verhaal

Benieuwd naar meer van onze standpunten op het gebied van bijvoorbeeld veiligheid? Hoe zorgen wij voor veilige wijken en drorpen? Lees dan vooral onderstaande standpunten en ontdek onze blik op de toekomst voor Barneveld.

Veiligheid & Recht.

Overheid.