
De Barneveldse VVD is blij dat er eindelijk schot lijkt te zitten in de plannen voor de Oostelijke Rondweg. Tegelijkertijd maken wij ons zorgen over het trage tempo van de besluitvorming en de planning. Daarom stellen Jarne van Schaik en Gerben Evers schriftelijke vragen aan het college van Burgemeester & Wethouders over de voortgang en mogelijke versnelling van de planvorming en realisatie van de Oostelijke Rondweg.
De Oostelijke Rondweg is geen luxe, het is noodzaak voor de leefbaarheid én de economie van Barneveld!
“De verkeersdruk op wegen zoals de Lunterseweg en de Van Zuijlen van Nieveltlaan is nu al problematisch,” aldus VVD-raadslid Jarne van Schaik. “Als we pas ná 2027 een oplossing kunnen verwachten, dan lopen we nog verder achter de feiten aan. Dat is slecht voor de leefbaarheid in Barneveld én schadelijk voor de Barneveldse economie.”.
Vragen over lange doorlooptijd.
In het persbericht van de gemeente van 17 juli werd aangekondigd dat het nog zeker een jaar duurt voordat er een voorkeursvariant voor het tracé wordt gekozen. Daarna volgen nog jaren van ontwerp en juridische procedures. De Barneveldse VVD-fractie vraagt zich af waarom dit proces zo lang moet duren, zeker gezien de verkeersknelpunten al jarenlang bekend zijn. En de wens voor de Oostelijke Rondweg ook niet nieuw is.

Onderzoeken en participatie: kijk waar het efficiënter kan.
De gemeente stelt dat er al veel onderzoeken zijn gedaan, maar dat er opnieuw een jaar nodig is voor aanvullend onderzoek en participatie. De Barneveldse VVD wil weten waarom deze stappen niet efficiënter of parallel kunnen worden uitgevoerd. “Het is volstrekt logisch dat bij de aanleg van de rondweg een zorgvuldig proces wordt gevolgd. Daar horen onderzoeken bij. Tegelijkertijd zijn er al veel meerdere onderzoeken gedaan. Als er al zoveel kennis beschikbaar is, benut die dan ook om sneller te kunnen handelen,” stelt raadscommissielid Gerben Evers.
Tijdelijke maatregelen om doorstroming in Barneveld te verbeteren.
Tot slot vraagt de VVD of het college bereid is om tijdelijke maatregelen te treffen om de verkeersdruk op korte termijn te verlichten. Denk aan slimme verkeersafwikkeling, tijdelijke omleidingen of aanpassingen aan bestaande infrastructuur.
Onderstaand de brief met de gestelde vragen daarin.